Ce sunt anvelopele auto run-flat?

anvelopele auto run flat

O anvelopă run-flat este o anvelopă penumatică, proiectată pentru a rezista efectelor de deflație atunci când este înțepată și permite autovehiculului să fie condus în continuare la viteze de până la 90 km/h. Distanța pe care un autovehicul echipat cu cauciucuri run-flat o poate parcurge atunci când unul dintre ele a fost înțepat este de până la 160km, dar poate ajunge chiar și până la 320km, în funcție de tipul de pneu.

Acest tip de cauciucuri auto este de fapt un concept vechi de 30 de ani, dar tehnologia poate fi urmărită înapoi până în anul 1892. Atunci a fost înregistrat primul brevet oficial. Anvelopele auto run-flat nu au fost însă comercializate decât la începutul anilor 1935. Această primă anvelopă avea un interior format dintr-o altă anvelopă formată dintr-un material sintetic. În 1934 Michelin Tire Co a introdus un concept de anvelope auto bazate pe tehnologia dezvoltată pentru trenuri de navetiști și cărucioare. Aceasta avea o jantă de siguranță în interiorul anvelopei care, dacă ar fi fost perforată, ar fi continuat să circule pe o căptușeală de spumă specială. Aceste cauciucuri auto a fost vândute pentru uz militar și pentru vehicule specializate cum ar fi mașini blindate bancare.

Producătorii promovau acest tip de anvelope pe piata auto ca fiind semi anti-glonț. Cu toate că anvelopa se comportă conform specificațiilor, era totuși mult prea scumpă pentru a fi o opțiune fezabilă pentru utilizatorii privați de automobile. Chiar dacă evoluțiile în acest domeniu au continuat și în următorii ani primul producător, care a adus prima anvelopă run-flat pe piața de consum a fost Goodyear în anul 1978, când a introdus și dimensiunea de anvelope 195 75 r16C. Cu toate că primele proiecte au fost departe de a fi eficiente și cu toate că numai câteva mașini prototip au fost echipate cu astfel de pneuri, cererea pentru o înlocuire a anvelopei de rezervă a crescut continuu. Astfel primul model care dispunea de o anvelopă run-flat a văzut lumina zilei în doar 1994. Chevrolete Corvette a fost primul model de pe întreaga piață auto globală, iar acesta oferea anvelopele run-flat doar ca o opțiune. Fiind o mașină cu 2 locuri, aceasta nu oferea prea mult spațiu pentru bagaje așa că o anvelopă de rezervă plus intrumentele necesare pentru a schimba un cauciuc erau, evident, o risipă de spațiu.

Astăzi găsim cu ușurință pe piața auto anvelope run-flat pentru camioanele ușoare și vehicule de pasageri respectiv SUV-uri. Sunt disponibile atât anvelope de vară cât și anvelope iarnă.